alle artikelen
EN NL

Zo ziet een goed kredietbeleid eruit

Zo ziet een goed kredietbeleid eruit

Met een goed kredietbeleid maakt u uw producten of diensten aantrekkelijker voor potentiële klanten. Toch houdt krediet verstrekken altijd risico’s in. Hoe werkt u een gebalanceerd kredietbeleid uit voor uw bedrijf? We zetten de do’s-and-don’ts voor u op een rij.

De voordelen van een kredietbeleid

Kredietbeleid stelt de betaling uit voor uw klant, of deelt de prijs op in termijnen waar de klant interest op betaalt.

  • Een aankoop wordt
  • Het is voor de potentiële klant gemakkelijker om een aankoop te rechtvaardigen.

Het voordeel voor uw bedrijf is dat u meer verkoopt, maar er is meer kans op wanbetaling. Met een doordacht kredietbeleid perkt u de risico’s in.

De pijlers van uw kredietbeleid

De volgende elementen bepalen voor een groot deel het succes van uw kredietbeleid:

  • Kredietperiode: binnen welke periode moet uw klant het bedrag terugbetalen?
  • Kredietstandaard: vanaf welk kredietwaardigheidsniveau komen uw klanten in aanmerking? Lage vereisten boosten uw verkoop, maar maken het risico op achterstallige betalingen groter.
  • Inningsbeleid: op welke manier pakt u laattijdige betalingen aan? Een strenge aanpak zorgt voor snellere betalingen, maar jaagt verontwaardigde klanten gemakkelijker naar uw concurrent.

Andere aandachtspunten voor uw beleid

  • Kredietcontroles

Voer kredietcontroles uit: niet alleen voor u krediet verleent, maar ook tijdens de terugbetalingsperiode. De financiële situatie van uw klant kan snel veranderen: door regelmatige controles bent u betaalmoeilijkheden een stap voor.

  • Monitor uw debiteurenadministratie

Hou uw debiteurenadministratie actueel en onderneem actie als facturen niet op tijd worden betaald.

  • Hou de betaaltermijn zo kort
  • Verwerk de debiteurenfacturen in uw financiële administratie.
  • Breng vertragingsrente in rekening bij onbetaalde facturen.

 

  • De relatie met uw debiteur

Onderhoud een goede relatie met uw debiteur: zo worden problemen beter bespreekbaar, en is de kans groter dat hij tijdig betaalt.

Wees niet te agressief of te passief in uw kredietbeleid: de juiste balans is cruciaal om betalingen op tijd te innen en een goede relatie met uw klant te onderhouden.

 

  • Duidelijke communicatie

Voorkom verwarring door glashelder te communiceren met uw klant én de betrokken afdelingen binnen uw bedrijf. Duidelijke interne communicatie voorkomt bijvoorbeeld dat salesmedewerkers aan probleemklanten blijven verkopen.

  • Communiceer helder over uw betalingsvoorwaarden om onenigheid te voorkomen.
  • Bewaar alle communicatie tussen u en uw klant zodat u bewijzen hebt als hij niet zou betalen.

Vraag het aan onze experts

Loopt uw kredietbeleid nog niet op wieltjes?

Contacteer ons voor meer informatie! 

Gerelateerde artikelen
Tax
October 4th 2021
Auteursrecht – Ook voor u fiscaal interessant?
U hebt er ongetwijfeld al van gehoord. Maar wat is auteursrecht nu precies? Wanneer maakt u er aanspraak op? En wat wint u daarbij? We…
Lees meer
Fundraising
December 17th 2020
Wat u moet weten over de coronalening van PMV: deel III
Wat na de aanvraag? CFOrent hielp de afgelopen maanden verschillende start-ups en scale-ups bij de aanvraag van een coronalening bij investeringsmaatschappij PMV . Die lening…
Lees meer
Fundraising
December 17th 2020
Wat u moet weten over de coronalening van PMV: deel I
Is uw bedrijf klaar voor fundraising? CFOrent hielp de afgelopen maanden verschillende start-ups en scale-ups bij de aanvraag van een coronalening bij investeringsmaatschappij PMV. In…
Lees meer
Tax
November 14th 2021
Financiële moeilijkheden? Start op tijd met de alarmbelprocedure
In de coronaperiode zagen veel bedrijven hun inkomsten sterk dalen. Hebt u een nv, een bv of een cv en verkeert uw onderneming in financiële…
Lees meer