alle artikelen
EN NL

Hebt u een volledig financieel overzicht, ook in uw overlopende posten?

Hebt u een volledig financieel overzicht, ook in uw overlopende posten?

Stel dat u vandaag een dienst of product levert, maar pas volgende maand de factuur stuurt. Houdt uw boekhouding al rekening met die activiteit? In een transactieboekhouding neemt u ook die overlopende kosten en opbrengsten mee. Zo hebt u op elk moment een helder zicht op uw financiële situatie en neemt u bedrijfsbeslissingen met kennis van zaken. Ontdek wat overlopende kosten zijn en waarom het loont om ze in uw balans op te nemen.

 

Waarom inzicht in de financiële situatie van uw onderneming zo belangrijk is

Als ondernemer werkt u wellicht elke dag keihard. Toch betekent dat niet dat uw bedrijf succesvol is. Om uw zaak te laten groeien, hebt u inzicht nodig in uw financiële cijfers. Brengt al uw harde werk wel genoeg geld op? Komen er moeilijke periodes of grote investeringen aan waar u zich beter op kunt voorbereiden? En houdt uw winst- en verliesrekening rekening met het reële financiële plaatje op dit moment? Bij die laatste vraag loopt het vaak mis.

 

Kasboekhouding versus transactieboekhouding

Veel start-ups en kleinere bedrijven hebben een kasboekhouding, en boeken hun kosten of opbrengsten pas in als het geld echt van de rekening gaat of op de rekening staat. Maar zo krijgt u een vertekend beeld van uw winst. Stel dat u in februari diensten levert of een product verkoopt, maar pas in maart wordt betaald, dan ziet u die transactie pas in maart terug op uw balans.

 

Een boekhouding op transactiebasis of accrual accounting brengt de verkoop in rekening op het moment dat de transactie plaatsvindt. Die manier van boekhouden gebeurt volgens het matchingprincipe: u verantwoordt samenhangende kosten en inkomsten in dezelfde periode.

 

Overlopende kosten en opbrengsten

Transactieboekhouden of accrual accounting houdt dus rekening met kortlopende, overlopende posten. En die zijn er in 2 richtingen:

  • Overlopende kosten: u maakte al gebruik van diensten of producten waarvoor u nog niet hebt betaald. Denk aan maandelijkse schoonmaakkosten die per trimester worden verrekend, advertentiekosten of een bestelling met een uitgestelde betaling. Of u geeft uw klanten een korting op basis van de hoeveelheid die ze het voorbije jaar hebben afgenomen.
  • Overlopende opbrengsten: u hebt al diensten of goederen geleverd waarvoor u de klant nog geen factuur stuurde.

 

Overlopende posten zijn geen provisies

Wat is het verschil met voorzieningen of provisies in uw boekhouding? Een voorziening is een soort spaarpot of reserve die u aanlegt om eventuele verliezen of investeringen op lange termijn te overbruggen. Terwijl u bij overlopende kosten en uitgaven wél weet wanneer die worden betaald, is dat bij voorzieningen vaak niet het geval.

 

Voordelen van een transactieboekhouding

Of u nu kiest voor een kasboekhouding of transactieboekhouding, uw uiteindelijke omzet blijft gelijk. Maar een transactieboekhouding die rekening houdt met overlopende posten heeft wel andere voordelen:

  • U weet op elk moment wat u nog precies moet betalen en ontvangen.
  • U krijgt een veel correcter en gedetailleerder zicht op uw omzet – ongeacht betalingstermijnen.
  • U plant makkelijker vooruit. Zo kunt u uw voorraden op peil houden en tijdig de nodige mensen aanwerven.

 

Vragen over overlopende posten? Vraag raad aan CFOrent

Een transactieboekhouding loont het meest als u kort op de bal speelt van uw balans en winst- en verliesrekening. Geen tijd? Geef het dan in handen van CFOrent. Als freelance financiële professionals volgen we uw bedrijfscijfers op de voet, schatten we kosten en opbrengsten van geleverde transacties correct in en helpen we u om uw balans te interpreteren. Zo neemt u betere beslissingen, op korte en op lange termijn.

Vraag ondersteuning of stel uw vraag via contact@cforent.be.

Gerelateerde artikelen
Tax
October 4th 2021
Auteursrecht – Ook voor u fiscaal interessant?
U hebt er ongetwijfeld al van gehoord. Maar wat is auteursrecht nu precies? Wanneer maakt u er aanspraak op? En wat wint u daarbij? We…
Lees meer
Fundraising
December 17th 2020
Wat u moet weten over de coronalening van PMV: deel III
Wat na de aanvraag? CFOrent hielp de afgelopen maanden verschillende start-ups en scale-ups bij de aanvraag van een coronalening bij investeringsmaatschappij PMV . Die lening…
Lees meer
Fundraising
December 17th 2020
Wat u moet weten over de coronalening van PMV: deel II
Hoe bereidt u een dossier voor met grote kans op succes? CFOrent hielp de afgelopen maanden verschillende start-ups en scale-ups bij de aanvraag van een…
Lees meer